Introduktionsfilm addition

Hej alla föräldrar i årskurs 1!

Under veckan som varit har vi tillsammans i klassen övat addition under matematiktimmarna. Addition är ett av de fyra räknesätten som är grundläggande att känna till inom matematiken. De andra räknesätten som vi kommer arbeta med längre fram är subtraktion, division och multiplikation. De fyra räknesätten är ett centralt innehåll för vad eleverna skall fått lära sig innan de gått klart årskurs 3. Citerat ur Lgr11, ”De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer”

I denna film som jag gjort, har ni föräldrar möjlighet att se hur jag presenterar addition. Jag har valt att arbeta med djur, som eleverna känner till sedan innan. Addition innebär att vi ”plussar” en term med en annan term för att få fram en summa. Innan har vi tränat på siffrorna 0-9. Syftet med filmen är att eleverna skall träna sin förmåga i att förstå att en en term adderat eller ”plussat” med en annan term  är lika med summan, i detta fall tre stycken krokodiler. Att se samband och förstå att ju fler krokodiler som läggs till på ena sidan likhetstecknet motsvarar lika många krokodiler på andra sidan likhetstecknet. Efter att vi i klassen tittat på filmen, kommer vi under arbetspasset gå igenom additionsmetoden, som innebär att vi lägger till eller lägger ihop. Jag kommer även att koppla additionen till vardagen, för att fördjupa elevernas kunskap.

Tveka inte att höra av er om ni har frågor eller funderingar!

Vänligen / Anna

Annonser

8 reaktioner på ”Introduktionsfilm addition

  1. Hej Anna!
    1. Jag tycker inte att musiken tar fokus från rösten när du pratar. Musiken är på en låg nivå och din röst hörs tydligt och bra. Det är glad musik som gör att jag får ett positivt intryck när jag ser på klippet. Det som däremot tar lite fokus från rösten är att du har rörliga bilder som gör det lite svårare att fokusera.
    2. Jag tycker att det här är en bra nivå för årskurs 1, det är trevligt att du använder leksaker istället för att använda siffror. Då det är något barnen kan relatera till och tycka är roligt. Det var enkelt att förstå 🙂

    Gilla

  2. 1. Jag tycker inte att musiken tar bort fokus från din röst. Det är ett trevligt bakgrundsljud! Tycker dock att de rörliga bilderna tar bort lite fokus från vad som sägs.
    2. Jag tycker det är en bra nivå för årskurs 1. Tycker du har valt ett väldigt kreativt och passande sätt för en årskurs 1 att lära sig addition.

    /Matilda

    Gilla

  3. Hej!
    1. Jag tycker musiken ger en glad effekt på videon och tycker inte alls att det stör.
    2. Jag tror att det är på en bra nivå för en åk 1. Roligt att du använt dig av djur som material i filmen.

    /Linnea Bergmark

    Gilla

  4. Hej!
    Jag tycker att filmen upplevs trevlig att titta på och skön att lyssna på. Både musiken och din röst skapar fin stämning. Därmed, håller jag med det som redan hade sagts av föregående kommentarer om dem rörliga bilder som upplevs lite störande. Inledande del fram till själva additions uttrycket kunde vara kortare och istället flera uttryck med djur skulle vara bättre. Förklaringen stämmer bra med målgruppens uppfattningsnivå.
    Hälsningar,
    Zanna Moskvina

    Gilla

  5. 1. Jag tycker definitivt inte att musiken stör, det är alltid skönt med lite bakgrundsmusik enligt mig.
    2. Jag tycker det ligger på en bra nivå och jag tycker att användningen av djur gör det hela roligare och någonting de kan koppla till!

    Gilla

  6. Musiken var ett trevligt inslag ch inte alls störande. Mycket tydlig genomgång som passar en åk 1. Även brevet är tydligt med kopppling till läroplanen. / My

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s