Reflektion utifrån kursplanen/Musik

Jag ser fram emot att börja hålla i egna musiklektioner när min utbildning är klar. Möjligheterna med ämnet är att det går att göra mycket lekfullt samtidigt som eleverna kommer att lära sig massvis. Det går att arbeta på ett övergripande plan, där matematik samt demokratifrågor och hållbarhet går att arbeta med på ett lekfullt sätt. Musikämnet ska inte vara ett ämne där eleverna känner prestationsångest, jag vill lägga upp undervisningen på en lagom nivå. Där eleverna som redan är kunniga, ändå kan känna glädje och utmaning. De elever som inte har någon förkunskap ska också kunna ha glädje av ämnet och känna att det inte är för stor utmaning.

Eftersom jag inte har förkunskaper inom musikämnet, aldrig spelat instrument eller sjungit tidigare så är min farhåga att jag inte kommer hinna utvecklas så mycket som jag vill för att kunna lägga upp tillräckligt didaktiska lektioner. Men jag antar att det gäller att öva, öva, öva för att lära mig behärska ämnet. Dock ser jag detta på ett positivt plan att starta min resa nu, eftersom jag får en större förståelse för hur det är att vara nybörjare i ämnet som elev.

På den framtida skola där jag skall arbeta önskar jag att det kommer finnas en musiksal, ett rum där vi kan gå ifrån klassrummet för att byta miljö. Det sparar även onödig tid att plocka undan bänkar, ta fram instrument och så vidare. Jag tror att barnen blir mer stimulerade av en annan miljö samt att instrumenten inte ”stör” i ordinarie klassrum. Vad det gäller instrumenten, skulle jag önska att det fanns instrument så att det räckte till alla elever. Halvklass skulle vara optimalt, då jag vill hinna hjälpa varje elev på individnivå.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s