VFU 2 – lektionsplanering

Mål:

Du kan skriva beskrivande texter, i jag-form.

Du kan måla bilder för att illustrera dina texter.

Bildresultat för magiska dörren bilder

Uppstart: 15 min.

 Eleverna har innan lektionen fått se en magisk dörr som finns på skolan, de har själva fått fundera på vad som kan finnas innanför dörren. Läraren inleder med att berätta att de nu kommer få skriva en beskrivande text i jag-form utifrån den dörr de tittat på samt rita en bild till texten. Eleverna kommer sedan arbeta vidare med boken i ett romanprojekt bestående av 9 kapitel.

 Jag visar en bild på tavlan, för att få igång elevernas kreativitet till skrivandet.

Jag modellerar exempel på tavlan utifrån 8 punkter:

  • Börja t.ex. med: Hej! Jag heter…
  • Hitta på ett namn på personen som berättar.
  • Hitta på ett namn på skolan.
  • Personen ska vara mellan 8 och 10 år.
  • Beskriv personen, hur den ser ut, hur skolan ser ut, vad den gillar att göra. m.m.
  • Berätta om någon som personen tycker mycket om, en klasskompis, lärare, släkting eller någon annan.
  • Berätta om någon vuxen som personen är rädd för i skolan.
  • Berätta att personen undrar över den konstiga dörren som finns i skolan.

Efter exemplen kring texten kommer eleverna få se en annan bild i dokumentkameran. De kommer sedan få prata i smågrupper hur man skulle kunna beskriva bilden – för att se om eleverna förstått uppgiften eller vill ställa frågor.

Genomförande: 20 min

 Eleverna kommer arbeta individuellt med skrivuppgiften, de ska ha med alla 8 punkter i texten och rita en passande bild till kapitlet, exempelvis av den person det handlar om.

Avslut: 5 min.

 Avslutar genom att be dem lägga papper och penna framför sig, samt frågar om de tyckt att uppgiften varit lätt, mellansvår eller svår och vad de tror kommer att hända i nästa kapitel.

Bildresultat för magiska dörren bilder

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s